Când utilizați bancomate și terminale, este foarte important să împiedicați terții să cunoască codul PIN și să obțină acces la bani.
Pentru a face acest lucru, urmați aceste instrucțiuni:
- Nu introduceți niciodată un cod PIN pe dispozitivele care nu sunt proiectate pentru plată și retragere de numerar.
- Când introduceți un cod PIN, acoperiți întotdeauna tastatura cu mâna, astfel încât oamenii din apropiere să nu îl poată arunca cu ochiul sau să înregistreze camerele ascunse instalate de intruși.
- După ce ați primit numerar de la un bancomat, nu uitați să luați cardul de plată din cititorul de carduri, iar dacă tot ați uitat, blocați-l imediat.
- Pentru a efectua tranzacții de plată printr-un bancomat sau terminal, încercați să nu apelați la ajutorul unor persoane neautorizate care se pot pretinde a fi angajați ai băncii.
- Dacă fondurile nu au fost emise de ATM, dar ați primit un mesaj SMS despre retragerea lor, luați cardul de la cititorul de carduri și contactați imediat banca.
- Dacă este posibil, evitați bancomatele situate în locuri aglomerate, mai ales dacă retrageți sume mari de bani. Încercați să utilizați bancomatele în sucursalele băncilor sau în interiorul clădirilor organizațiilor și instituțiilor.
- Stabiliți o limită zilnică pentru retragerile de numerar de la bancomate.
- Când utilizați un bancomat, acordați atenție dacă dispozitivele străine sunt instalate pe acesta. Instalarea unui dispozitiv de înaltă tehnologie numit „skimmer” pe un bancomat este o modalitate destul de comună de a fura datele cardului. Dispozitivul citește informații de pe banda magnetică și de pe cipul cardului, astfel încât să poată fi apoi duplicat. Dacă credeți că anumite părți ale bancomatului par suspecte (arata diferit de cele obișnuite) sau există câteva detalii suplimentare, nu folosiți un astfel de bancomat și raportați imediat băncii suspiciunile dumneavoastră.
Consultați, de asemenea, recomandările noastre
„Protejați-vă cardul pentru plăți online”.
Recomandări pentru utilizarea sigură a cardului de plată în mediul fizic
1) Gestionarea codului PIN și a altor coduri/ parole
Păstrarea în secret a PIN-ului, codului CVV2/CVC2/CID sau orice altă parolă aferentă utilizării cardului de plată:
- Nu comunicați nimănui PIN-ul, nici chiar membrilor familiei.
Nimeni nu are dreptul de a solicita PIN-ul, codul CVV2/CVC2/CID sau oricare altă parolă.
PIN-ul este utilizat pentru efectuarea de tranzacții în persoană cu cardul sau la bancomate.
CVV-ul este utilizat la efectuarea plăților online sau prin telefon. - Încercați să memorați PIN-ul fără a-l scrie pe cardul de plată sau pe oricare alt suport.
- Chiar dacă ați scris PIN-ul, asigurați-vă că această informație se păstrează în siguranță, separat de cardul de plată.
- Păstrați separat de card plicul ce conține date de autentificare sensibile primite de la bancă în momentul recepționării cardului (PIN-ul, CVV2/CVC2/CID), pentru a exclude deținerea simultană a acestora, în caz de utilizare neautorizată.
- Introduceți PIN-ul într-un mod discret la efectuarea plăților la POS-terminale sau la retragerea numerarului de la bancomatele băncilor, pentru a evita reproducerea și utilizarea frauduloasă a acestuia de către persoane terțe.
- Modificați PIN-ul (*) periodic.
- Nu utilizați o combinație de cifre/parolă comună pentru accesul la toate instrumentele de plată.
- Contactați imediat banca și schimbați PIN-ul în cazul apariției unei suspiciuni cu privire la deținerea neautorizată a acestuia de către alte persoane.
2) Aplicarea unor limite valorice ale tranzacțiilor zilnice efectuate cu cardul de plată
- Pentru a preveni situațiile de fraudă, activați opțiunea de aplicare a limitelor valorice pentru operațiunile efectuate prin intermediul cardului de plată. Limita reprezintă valoarea maximă a tranzacțiilor sau un număr maxim de operațiuni care se pot efectua zilnic/săptămânal/pentru o anumită perioadă, din contul de plăți la care este atașat cardul de plată.
3) Aplicarea măsurilor de precauție în utilizarea cardului de plată
- Consultați frecvent site-ul băncii dvs. pentru a cunoaște măsurile de securitate în utilizarea cardului de plată și datele de contact ale băncii în caz de necesitate.
- În caz de pierdere, furt sau alte situații suspecte, informați imediat banca și solicitați blocarea cardului.
- Serviciile suport carduri ale băncilor sunt disponibile 24/7/365.
Verificați suma indicată la ecranul POS-terminalului/bancomatului înainte de validarea unei tranzacții.
4) Activarea serviciilor de notificare privind tranzacțiile efectuate
- Activați serviciul de tip SMS-notificare (**) prin care sunteți informat imediat despre tranzacțiile efectuate cu cardul de plată.
- În cazul eșuării unei tranzacții cu cardul de plată, verificați prompt soldul contului la care este atașat cardul de plată, vizualizând conținutul notificărilor recepționate sau prin intermediul aplicațiilor internet-banking, mobile-banking sau alte mijloace puse la dispoziție de banca emitentă în acest sens.
5) Păstrarea/ utilizarea în siguranță a cardului de plată și păstrarea documentelor confirmative
- Păstrați cardul în condiții ce ar exclude deteriorarea, pierderea şi furtul acestuia sau compromiterea datelor înscrise pe el.
- Semnați cardul pe verso, în locul indicat, imediat la primirea acestuia.
- Nu transmiteți cardul unor persoane terțe.
- Solicitați efectuarea operațiunilor la comerciant/ghişeul băncii numai în prezenţa dvs., nu permiteți fotografierea sau xerocopierea acestuia de persoane care nu sunt autorizate pentru astfel de acțiuni, pentru evitarea furtului de date înscrise pe card ce pot fi utilizate la efectuarea tranzacțiilor în mediul online.
- Evitați să stocați/transmiteți informația confidențială prin telefon, mail şi/sau prin alte modalități de comunicare prin canale nesecurizate.
- Solicitați documentele confirmative sau vizualizați notificarea primită după fiecare tranzacție efectuată la un dispozitiv special (bancomat, POS terminal) şi verificați cu atenție informația evidențiată pe acesta (data, numărul cardului, numele/prenumele, suma tranzacției, valuta tranzacției).
- Păstrați toate documentele confirmative aferente tranzacțiilor pentru a le putea contrapune cu tranzacțiile prezente în extrasul de cont.
(*) Acest serviciu este oferit de către bănci atât la bancomate, cât și prin intermediul sistemelor automatizate de deservire la distanță (internet-banking, mobile-banking etc.).
(**) Acest serviciu oferă posibilitatea recepționării notificărilor pe dispozitivul mobil fără a avea conexiune la internet.